A cikk szövege a megírásakori állapotot tükrözi, mára már aktualitását vesztette!
A pilóta nélküli légijárművek használatát támogató, az aktuális légtér információkat és egyéb korlátozásokat tartalmazó honlap és mobilalkalmazás valamit a részletszabályokat meghatározó rendelet megjelenéséig minden esetben eseti légtér igénylése szükséges. A kérelmet 30 nappal a tervezett repülést megelőzően kell benyújtani, legfeljebb 30 napra igényelhető.
Tapasztalataink szerint a 60 napnál korábban beadott kérelmek elutasításra kerülnek azzal az indoklással, hogy "Ilyen hosszú időtávból a Hatóság nem tudja az igénybevételnek a légtérszerkezetre gyakorolt hatását érdemben értékelni."
1. A kérelem pontos kitöltése.
A légtér kiterjedésénél a WGS-84 rendszerű földrajzi koordinátákat fok, fokperc, és fokmásodperc pontossággal kell megjelölni (pl.: 46°35'28"É 19°42'45"K).
1.1 Amennyiben a kérelmezett légtér sokszög, úgy minden pontjának WGS-84 rendszerű földrajzi koordinátákkal történő megadása szükséges. A koordinátákat sorrendben kell megadni, oly módon, hogy az a kívánt területet körülölelje.
1.2 Amennyiben a kérelmezett légtér kiterjedése egy henger formájú térgeometriai forma, úgy szükséges annak a középpontját WGS-84 rendszerű földrajzi koordinátákkal megadni és hozzárendelni egy távolságot, amely a henger sugarát adja meg méterben vagy kilométerben.
1.3. A légtér igénybevételének tervezett dátuma, időpontja:
- a kezdő és befejező dátum között maximálisan 30 naptári nap engedélyezett;
- a dátumokon túl szükséges megjelölni a légtér valós igénybevételének időpontját Coordinated Universal Time (UTC) szerint (pl.: naponta 12:00 UTC -14:00 UTC).
1.4 A légtér magasság megadásakor az alábbiakat kell figyelembe venni:
A légtér magasságának határait minden esetben AMSL-ben kérik, vagyis a tengerszint feletti magasságot kell megadni lábban. Az alsó határ a pilóta nélküli légijárművek esetében jellemzően a földfelszín, tehát használhatjuk a ,,GND” kifejezést. A pilóta nélküli légijárművek esetében az eseti légtér felső határának nem kell 500′-ra végződni, azonban azt ne felejtsük el, hogy az ellenőrzött légtérben a légtér alsó és felső határától 500′ elkülönítést kell tartani. Tehát Budapest CTR területén a GND-1500′ AMSL-re kijelölt eseti légtérben a légijárművek legfeljebb 1000′ AMSL-ig emelkedhetnek.
meghatározott tevékenység esetén és meghatározott légtérben a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről (https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_...) speciális szabályokat tartalmaz.
2. Általános tételű eljárási illeték megfizetése (magánszemély, gazdasági társaság esetén - 3.000Ft):
Az általános tételű eljárási illeték magánszemély és gazdasági társaság esetén is 3.000 Ft, amelynek befizetése történhet:
illetékbélyeggel, amelyet a kitöltött kérelemre kell felragasztani, vagy átutalással, amelyet a HM VGH HM Igazgatásnak a Magyar Államkincstárnál vezetett számlaszámára kell befizetni, az átutalási bizonylat másolatát vagy azt átutalásról szóló dokumentumot csatolni kell a kérelemhez.
számla tulajdonos neve: Magyar Államkincstár
számlaszám: 10023002-01780499-00000000
közlemény rovat: “Eseti légtér igénylésének illetéke.” szöveget kell feltüntetni, továbbá az eseti légteret igénylő ügyfél nevét, lakcímét vagy székhelyét (a kérelemmel megegyezően), és az igényelt eseti légtér kezdőnapjának dátumát.
3. A 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről (https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_...) 15. § (5) bekezdésében meghatározott esetben jogszabályban előírt biztonsági elemzés és légiforgalmi szolgáltató vélemény megküldése szükséges.
4. A repülőteret részben vagy egészben érintő eseti légtér kérelem benyújtásakor, a repülőtér üzembentartójának írásos hozzájárulását is csatolni kell.
5. A kérelmet, a mellékleteit, és az illeték megfizetésének igazolását a HM ÁLF részére legalább harminc nappal a tervezett igénybevétel előtt kell megküldeni.
Benyújtás módja:
- postai úton: 1885 Budapest, Pf.: 25.
- elektronikus levelezési címre: klh
hm [pont] gov [pont] hu
Elektronikus úton történő megküldés kizárólag átutalással teljesített illeték esetén lehetséges.
Amennyiben az illeték illetékbélyegen kerül befizetésre, úgy kérelmet kizárólag postai úton lehet előterjeszteni. Tekintettel arra, hogy a hatóság az eljárást csak a kérelemre felragasztott eredeti illetékbélyegnek a megküldését követően indíthatja meg, a kérelemnek elektronikus úton történő megküldése nem járul hozzá a gyorsabb ügymenethez.
A HM ÁLF az alábbi szempontok szerint dönt a kérelem vizsgálatát követően:
- a kérelem annak benyújtására jogosult személytől származik;
- meghatalmazás alapján történő kérelem benyújtás esetén a meghatalmazást csatolta-e az ügyfél;
- a benyújtott kérelem tartalmi elemei megfelelnek-e az előírásoknak;
- a benyújtás beérkezésének időbeliségét, és a kérelmezett eseti légtér minden egyéb, más légtéren (jogszabályban kijelölt légterek, és közigazgatási határozattal kijelölt eseti légterek) való átlapolását;
- a kérelmezett légtér elhelyezkedésétől és kiterjedésétől függő mellékletek meglétét, megfelelőségét.
A HM ÁLF a benyújtott dokumentumok és az eljárási határidők figyelembe vételével dönt az eseti légtér kijelöléséről.
Az eseti légtér kijelöléséhez szükséges mellékletek vonatkozásában a légtér szerkezetéről a www.hungarocontrol.hu weboldalon a Magyar Légiforgalmi Tájékoztató Kiadványban (eAIP) érhető el információ.
A nyomtatvány a https://doe.hu/letoltheto-dokumentumok címről is letölthető.