
Drón segítségével küzdenek Dániában a hajózási hatóságok a környezetszennyezés ellen. Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) által kifejlesztett rendszer lényege, hogy a szakemberek a levegőből monitorozzák a tengeri járművek kénkibocsátási szintjét végig a Nagy-Bælt tengerszoros mentén. Azért ezen a szakaszon, mert itt közlekednek napi szinten a Balti-tengerről érkező és odafelé tartó nagyobb tartályhajók. A svéd Saab által gyártott Skeldar V–200-as, melyet az EMSA bocsátotta a hatóságok rendelkezésére, körülbelül 90 méterre közelíti meg a megfigyelt járműveket, mindössze öt-tízre percre van szüksége ahhoz, hogy elemezze, az adott hajó kénkibocsátási szintje megfelel-e az uniós határérékeknek az adatokat pedig egyből a megfelelő dán hatóságoknak továbbítja. Első sikeres mérését a drón idén április 11-én hajtotta végre.
Kérdésünkre, hogy az eddigi tapasztalatok alapján milyen gyakoriak a szabálytalankodó hajók a vizsgált szakaszon, a Dán Tengerészeti Hatóság jelezte, az eddig megfigyelt járműveknek kevesebb, mint 5 százalékánál mért a drón az uniós normát (0.1 százalék) meghaladó kénkibocsátási szintet. Peter Krog-Meyer, a hatóság kommunikációs osztályának vezetője azonban hozzátette azt is, hogy a drón mérései önmagukban nem minősülnek terhelő bizonyítéknak. A kapott adatokat elsősorban arra használják, hogy meghatározzák, mely járműveket érdemes alaposan megvizsgálni a soron következő kikötőben. Hozzátette azt is, hogy a drón jelenlétének jelentős „visszatartó" ereje van. A különböző hatóságok által alkalmazott további eszközökkel együtt (pl. helikopteres megfigyelések, illetve a hidakra rögzített kibocsátást mérő műszerek) azt üzeni az esetleges szabályszegőkenk, hogy „jobb nem szórakozni a kénkibocsátási szintekkel a dán vizekben".
Fotó forrás: Danish Maritime Authority